Za uplynulých několik let se statistiky nehodovosti na silnicích Nového Zélandu enormně zvedly. Na vině je především zvyšující se cestovní ruch v zemi a příliv turistů především z asijských zemí, kteří (bez obalu) nepatří mezi zvláště zručné řidiče. Přispívá také nedokonalost místního systému v postihování přestupků a všeobecně relativně mírný přístup místních odpovědných orgánů.
Ani nám se nehoda nevyhla - byť se jednalo o čistě soukromý přesun přátel a rodiny... Z logistických důvodů jsme se rozhodli nepoužít soukromé vozidlo pro cestu Queenstown - Christchurch - Queenstown, ale pro kombinaci let a vůz z půjčovny.
Po přivítání s cestovateli, kteří právě dorazili z ČR dost zpožděným letem, jsme standardně vyzvedli vůz přímo na letišti a vyrazili směr Lake Tekapo, kde jsme měli rezervovaný holiday house a měli se potkat s dalším kamarádem. V plánu bylo BBQ na přivítání a relax po dlouhé cestě těch, co právě dorazili.
Projíždíme však právě centrem městečka Ashburton, v dobré náladě, pěkně pomalu po kruhovém objezdu - když vidíme, jak se na nás v solidní rychlosti řítí postarší vozidlo - a NEBRZDÍ!!!!!! Pak už jen dost ostrý náraz - a bylo po srandě...
TAK A CO TEĎ...? Ideální postup, který byl aplikován a může pomoci i vám (u nás se jednalo o malou havárii, nikomu se nic nestalo - ale může se hodit).
- je někdo zraněn? Hrozí bezprostřední nebezpečí (uniká palivo, někde něco doutná, hoří?) - POSKYTNĚTE PRVNÍ POMOC a delegujte toho z vás, kdo nejlépe ovládá AJ, či požádejte někoho ze svědků - aby zavolal 111. Toto číslo lze volat i v tísňovém režimu, nebo pokud nemáte kredit.
- operátorovi nahlašte zda potřebujete LÉKAŘE, POLICII či HASIČE (jednoduše jen DOCTOR nebo AMBULANCE, POLICE, FIRE) - dle toho vás okamžitě přepojí.
- my jsme volali Policii - kde nahlásíte své jméno a pozici (ideálně jména ulic pokud víte)
- pokud je díky nehodě ZABLOKOVÁNA DOPRAVA, bude po vás operátor chtít abyste vůz - nebo zúčastněné vozy - přesunuli mimo vozovku, nebo tak daleko, abyste ji zprůjezdnili
- předtím však NAFOŤTE scénu přesně tak, jak vypadá po havárii, viditelné SPZ (REGO)
- vezměte si údaje o řidiči protistrany - jméno, adresu, telefon, SPZ, zda je jeho vůz pojištěný, ideálně ofoťte ŘP
- po příjezdu Policie informujte do detailu o průběhu nehody, sdělte plná jména všech cestujících a pozice kde kdo ve voze seděl v době nehody
- budete podrobeni dechové zkoušce (někdy ale být nemusíte, jak nám bylo řečeno)
- spojte se s HELPLINKOU půjčovny (číslo najdete na vaší smlouvě o pronájmu vozu, kterou jste obdrželi při převzetí) a od policisty si vyžádejte CASE NUMBER - číslo případu (nehody), který po vás bude půjčovna vyžadovat.
- v ideálním případě jste PLNĚ POJIŠTĚNI (risk free varianty, spoluúčast na nule atd - JAKO CK NAŠIM KLIENTŮM VŽDY DOPORUČUJEME MAX MOŽNÉ KRYTÍ) a proto vaší jedinou starostí bude přistavení nového vozu, jako tomu bylo v našem případě.
Náš krásný zánovní Highlander byl bohužel poškozen tak, že nebyl dále pojízdný, proto pro něj přijela odtahová služba a s tou se dva z nás vydali zpět do Christchurch pro náhradní vůz. Do Lake Tekapo jsme nakonec dorazili po půlnoci, novým vozem a unavení - ale rádi, že se vše povedlo velmi rychle a bez zbytečných průtahů vyřešit. Viníkem byl jihoamerický mladík, který na NZ pobýval na pracovní dovolené. Jeho vůz byl k jeho smůle nepojištěn a prý nás prostě nevnímal...
POZNÁMKY:
- Ne každá půjčovna nabízí dodání náhradního vozu na místo, na kterém se právě nacházíte - což je značná časová ztráta a je tedy potřeba improvizovat s itinerářem. Musíte se dopravit do nejbližšího depa půjčovny - což může znamenat třeba i nocleh navíc v místě kde jste, nebo propadnutí noclehu, který jste měli rezervovaný...
- Veškeré náklady, které budete s nehodou mít, je potřeba mít ZDOKLADOVANÉ pro vaši pojišťovnu v ČR - ať už zdravotní, či náhradu škody či pokažené dovolené atd. Veškeré účtenky, doklady a dokumenty si tedy pečlivě uschovejte!!!! Nezapomeňte si vzít jméno a kontakt na policistu, se kterým jste jednali - a adresu či email místní služebny - to pro případ, že si vaše pojišťovna vyžádá protokol o nehodě.
- V případě, že jste klienty CK True Travel - volejte na čísla uvedená ve vašem itineráři či voucherech. Pokud nejsme schopni hned telefon vzít, URČITĚ zanechte zprávu a kromě vlastní informace uveďte čas kdy voláte a místo kde se nacházíte.
- Volejte nám také v případě, že je vaše AJ nedostatečná - rádi vám s vyřízením pomůžeme. Pakliže našimi klienty nejste, Policie vám nabídne překladatele na telefonu.
Samozřejmě si všichni přejeme, abychom na svých cestách nemuseli nikdy nic podobného řešit - a tak jezděte opatrně, předvídejte a nezdolávejte extrémní vzdálenosti kvůli hrozící únavě!
Přejeme vám spoustu kilometrů bez škrábnutí na vašich cestách Novým Zélandem!
Váš tým CK True Travel