Na Novém Zélandu vznikl před padesáti lety předchůdce Škody Kodiaq. Vzdáleně připomíná karikaturu aut Land Rover, ve skutečnosti se jedná o novozélandské auto Trekka, které se vyrábělo na základě tehdejší Škody Octavia. Jediné na Novém Zélandu sériově vyráběné auto ve svých útrobách skrývá techniku z Mladé Boleslavi.
Za projektem vozu Trekka stál nápad novozélandské společnosti Motor Industries International, která v šedesátých letech hledala možnosti, jak vyrábět užitkový vůz pro farmáře. Původně se uvažovalo, že by auto pohánělo soustrojí od britské firmy Bradford, pak se ale konstruktéři zaměřili na Škodu. Ta totiž byla v době socialismu na Novém Zélandu známá – dovážela na Nový Zéland modely Octavia a 1000 MB, které zde na Novém Zélandu také montovala. Tehdejší československý režim potřeboval západní valuty, a proto auta levně vyvážel. Škoda dokázala nabídnout vhodný podvozek (základ aut Trekka) v podobě tehdejší Škody Octavie za zajímavou cenu.
Auta se vyvážela také do Austrálie nebo Indonésie. Dokonce "bojovala" ve Větnamu.
Podrobný článek o autech Trekka na podvozku Škoda Octavia
Napsali jsme také článek o málo známé historii motocyklů Jawa a ČZ na Novém Zélandu. Česká televize Ostrava by v blízké době měla vysílat pořad Postřehy odjinud - Nový Zéland očima Vladimíra Kroce a v něm by měl být novozélandský "Jawa man".
Radlická 142
Praha 5 - Radlice
150 00